. Ma Béla napja van.
Nemzetközi konferenciát rendeztek Kecskeméten a duális felsőoktatásról
2015-04-14 21:44:30
Nemzetközi konferenciát rendeztek Kecskeméten a duális felsőoktatásról

Nemzetközi konferenciát rendeztek Kecskeméten a duális felsőoktatásról

A duális, gyakorlat alapú képzés itthoni és nemzetközi eredményeiről tartottak konferenciát kedden a Kecskeméti Főiskola GAMF karán. Szemereyné Pataki Klaudia Kecskemét polgármestere köszöntőjében azt mondta, a duális modell kecskeméti bevetése széleskörű társadalmi összefogás eredménye, ami végül sikert hozott a városnak és az egész Dél-alföldi régiónak.





A duális képzés a felsőoktatási palettának egy új színfoltja, egy új lehetősége, de minden intézménynek fel kell mérnie, hogy az adott térségnek, gazdasági környezetnek mire van szüksége - emelte ki Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere, a Duális Képzési Tanács tagja azon a nemzetközi konferencián a Kecskeméti Főiskolán, amelyen a duális képzés bevezetésének magyarországi tapasztalatairól és a külföldi példákról esett szó. A konferenciát a „Járműipari felsőoktatási és kutatási együttműködés" című uniós projekt keretében rendezték meg. 

 

ITT MEGTEKINTHETIK A KÉPGALÉRIÁT!

 

A polgármester asszony arról is beszélt köszöntőjében, hogy a duális képzés elindítása a Kecskeméti Főiskolán egy erős, eredményes összefogás „terméke", amelyben az önkormányzat mellett vállalatok, intézmények és civil szervezetek fogtak össze, hogy egy versenyképes oktatási rendszert alakítsanak ki. A Kecskeméti Főiskolának már 40 vállalati partnere van, és a polgármester asszony úgy látja, a térség növekedési potenciáljával a háttérben, ha a fejlődés ezzel a dinamikával halad tovább, a Kecskeméti Főiskola meghatározó intézmény lehet Közép-Kelet Európában. A Duális Képzési Tanács tagjaként a polgármester asszony úgy véli, fontos, hogy a törvényi szabályozás megteremtésével a kormány mintegy legitimitást adott a képzéstípusnak, de ez nem azt jelenti, hogy általánosan be kell vezetni. Olyan tudományterületre nem kell „ráerőltetni" a duális képzést, ami arra nem alkalmas.

 

Gaál József, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke kulcskérdésnek nevezte, hogy miként lehet bevonni a kis- és középvállalkozásokat minél szélesebb körben a duális képzésbe. A kisebb méretű cégek nagy részben nem képesek arra, hogy teljes értékű duális képzést nyújtsanak a hallgatóknak, ezért egy olyan konstrukcióban gondolkodik a kamara együtt a vállalati partnerekkel, amelyben a nemzetközi vállalat mintegy integrátor szerepet tölt be.

 

Mindhárom külföldi előadó hangsúlyozta, a felsőoktatásnak lépést kell tartania a világ változásaival, meg kell érteni a kihívásokat és reagálni azokra. A kooperatív tanulás, az új oktatási formátumok megtalálása létkérdés az oktatás számára.

 

A Chicagoból érkezett Richard Farkas professzor arról beszélt, az amerikai egyetemek már elfogadták a kritikát, hogy régimódiak és változtatniuk kell. Igyekeznek behozni az oktatásba az egyetemen kívüli tapasztalati tanulást és a kooperációt az iskolán kívüli világgal.  A hallgatókkal meg kell értetni, hogy a világ már 10 év múlva is más lesz; az alkalmazkodáshoz el kell hagyni a hajókkal a biztonságos kikötőt és ki kell menni a tengerre, egész életen át a problémamegoldást és az innovációt kell erősíteni - alkalmazta a szemléletes hasonlatot az amerikai professzor. 

 

Josef Decker professzor a német logisztikai szövetség brémai nemzetközi gazdaság és logisztikai főiskolájának dékánja a gyakorlatorientált képzés brémai megvalósítási formáit mutatta be. A duális képzés a brémai intézményben azt jelenti, hogy a hallgatók három hónapos fázisokban vesznek részt az intézményi és a vállalati tanulmányi időszakokon. A cégektől projektfeladatokat kapnak, amibe nem csak őket, hanem a főiskolai oktatókat is bevonják, így az intézménynek is lesz információja arról, hogy milyen típusú ismeretekre kell összpontosítani.  

 

A baden-württembergi duális főiskola működési szisztémája, amit Michael Nagel professzor vázolt fel, ismerősnek tűnhetett a konferencia közönségének, hiszen ezt a modellt vette át a duális képzés bevezetésében úttörő szerepet vállalt Kecskeméti Főiskola, és az adta az alapját a duális képzés országos intézményesítésének is. A baden-württembergi rendszer szerint a cégek maguk választják ki a hallgatókat és iskolázzák be őket a duális főiskolára. A tartományban több campussal is rendelkező intézménynek jelenleg 35 ezer duális hallgatója van. Nagyon kicsi a lemorzsolódás, mintegy 99 % az alkalmazási arány a végzés után, az itt végzettek gyorsabban kerülnek vezetői beosztásba, a fizetésük pedig magasabb, mert a cégek értékelik a tapasztalatot. A baden-württembergi duális főiskolát a legjobb felsőoktatási intézmények között tartják számon Németországban.

 

A már tapasztalattal rendelkező magyar intézmények képviselői is szót kaptak. Dr. Jósvai János, a Széchenyi István Egyetem tanszékvezetője az egyetem mintegy 20 éve működő gyakorlati rendszeréről beszélt, amelyben már mintegy kétezer hallgatónak biztosítottak 3 hónapos gyakorlati lehetőséget. A rendszerben ma is több mint 100 cég vesz részt aktívan. Emellett 2011-től 1 éves gyakorlati időszakot biztosító együttműködéseket is kialakítottak a partnercégekkel. 

 

A Kecskeméti Főiskolán 2012-ben kezdték meg tanulmányaikat az első duális hallgatók. Dr. Török Erika oktatási dékánhelyettes az eddigi tapasztalatokról számolt be, aminek az összegzéséhez kutatást, kérdőíves felmérést is végzett a főiskola a duális hallgatók és a partnercégek körében. A tananyagok összehangolása, a jobb kommunikáció a cégek, a hallgatók és a főiskola között, az időbeosztás hatékonyabb szervezése olyan területek, amelyek még finomításra várnak. A dékánhelyettes asszony arról is beszélt, hogy az iparból érkező hatások az oktatott tartalmakra valamint a módszerekre is hatással vannak, és ez mindenképpen segíti a fejlesztéseket. Az is látszik, hogy a duális hallgatók jobb eredményeket érnek el és motiváltabbak, mint társaik.

 

Dr. Horváth Zsuzsa, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának docense egy olyan intézmény nevében beszélt, ahol még nincs példa a gyakorlatorientált képzésre, de jövő szeptembertől partnereikkel együtt a gépészmérnök szakon, a rá következő évben pedig az élelmiszermérnöki szakon is tervezik a duális képzés bevezetését.


Utoljára frissítve: 2015-04-14 21:44:52

További híreink
A bántalmazott nép és a kritikát nem tűrő remény
Demokratának lenni, azt jelenti, hogy megengedjük magunknak és másoknak is azt, hogy kérdései, sőt kételyei legyenek – Perintfalvi Rita FB-jegyzete.
2024-04-21 10:22:49, Hírek, Fókuszban Bővebben
Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
A Magyarországi Református Egyház tíz tagja feljelenti Balog Zoltán püspököt a zsinati bíróságon – tudta meg az RTL Híradó Vargha Anikó egykori kántortól.
2024-04-18 17:49:43, Hírek, Fókuszban Bővebben
Az üzleti infrastruktúra-fejlesztés alapja, a rendszerintegráció
Míg az elmúlt időszakban csupán drága, hosszadalmas middleware-ek általi fejlesztésekkel lehetett megoldani az integrációt, addig napjainkban elérhető egy biztonságosabb,...
2024-04-09 19:05:49, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ha kaptunk már valaha ékszert ajándékba, akkor valószínűleg a mai napig pontosan emlékszünk rá, hogy kitől, mi...
Bővebben >>