. Ma Auguszta napja van.
Miért pont ott? Hogyan tervezték a TERMOSTAR távhővezeték nyomvonalát?
2013-05-18 07:59:57
Miért pont ott? Hogyan tervezték a TERMOSTAR távhővezeték nyomvonalát?

Miért pont ott? Hogyan tervezték a TERMOSTAR távhővezeték nyomvonalát?

A laikusok közül többek számára különösnek tűnik a TERMOSTAR Kft. által épített kooperációs távhővezeték kivitelezése során a nyomvonal. Vagyis az, hogy a kecskeméti utcákban miért pont ott, és úgy fektetik a csöveket? Pék Gáspár, a TERMOSTAR Kft. főmérnöke adott a nyomvonallal kapcsolatban szakmai magyarázatot a Kecskeméti Hírhatárnak.  

 

 

 

 

 

 

A mostani projekt a korábbi évek tapasztalatait felhasználva 2011. elején kezdődött. Az előzetes egyeztetések, engedélyek tervek elkészítése, a pályáztatás és a közbeszerzési folyamatok elindításával.  A hatósági engedélyeket közterület-foglalási és forgalomtechnikai előírásokat az Önkormányzat adta ki. Az érintett területek tulajdonosai, intézményei az építkezés megkezdése előtt információt kaptak, illetve a sajtónyilvánosságot kihasználva szélesebb körben is tájékoztatást adtunk. Az építkezés során az érintett közműhatóságokat, intézményeket, katasztrófavédelmet, tűzoltóságot, mentőket, rendőrséget, közlekedésieket informáltuk a beruházás egészéről és a szükséges részletekről.

 

 

A távhővezeték – mint korábban hírt adtunk róla (ITT >>>) - 2,6 kilométer hosszú és a Széchenyi-, valamint az Árpádvárosi lakótelepet köti össze egymással. A beruházási költség 583 millió forint, amelyre 50 százalékos, 291,5 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást nyert el a kecskeméti TERMOSTAR Hőszolgáltató Kft.

 

- Azt, hogy merre kell menni, merre lehet menni egy távvezetékkel, viszonylagosan nehéz meghatározni, és nyilvánvalóan kompromisszumokra van szükség – mondta a főmérnök. - Amikor pedig a munkák elkezdődnek, akkor főként azok közül, akiket érint, akiknek az utcájában halad a vezeték, bizony megkérdezik, hogy miért pont ott és miért nem a másik utcában fektetik a csöveket. Hiszen – mondják ilyenkor – az az utca is pont olyan, mint a mienk

 

A két terület összekapcsolása már a 90-es évektől kezdve visszatérően jelentkezik a TERMOSTAR Kft. életében, és egy-egy stratégiai ciklus tervezése során rendre felmerült a szükségessége, lehetősége, gazdaságossága, előnyei és a hátrányai is. A beruházási, a gazdasági, és bizony a politikai környezet minden esetben másként befolyásolta döntéseinket, de alapvetően a finanszírozási lehetőségek határozták meg azokat a korábbi döntéseinket, hogy eddig nem lehetett megvalósítani ezt a projektet.

 

A jelenlegi döntésünket és lehetőségünket meghatározta, hogy a távhőstratégiai koncepciók között a sziget üzemben működő távhőkörzetek összekapcsolása kiemelt célként és ehhez társuló pályázati lehetőségként előtérbe került. Azok a munkálatok és előkészítések, melyek a korábbi években történtek, több alternatíva felmerülésére adtak lehetőséget és azok eredményeként alakult ki az a megoldás, amely ma megtervezésre került és folyik a kivitelezése.

 

Nézzük meg konkrétan a vezeték nyomvonalának lehetséges útvonalait:


 

A legrövidebb alternatíva:

A Széchenyivárosi fűtőműtől indul, majd a fűtőmű területét elhagyva 2 x 90°-os iránytörés után az Irinyi utcában kerül elhelyezésre. A meglévő közművek elhelyezését figyelembe véve halad a távvezeték tovább az Irinyi utcában, majd keresztezi a Szent Imre utat és a Széchenyi körutat. A távvezeték így jut el a Kápolna utcába, keresztezve a Hornyik J. körutat, végül 2 x 90°-os iránytörés után csatlakozik rá - egy új akna megépítésével - a meglévő, megmaradó távhőellátási vezetékre a Kossuth téren. A nyomvonal hossza (”U”alakú cső kompenzátorokkal) 1500-1700 méter. Az Irinyi utca - Kápolna utca - Kossuth tér nyomvonal a város frekventált területén, fő helyi közlekedési útvonalon halad.

 

A leghosszabb alternatíva:

Elképzelhető néhány alternatíva, mely más nyomvonalon vezetve, más csatlakozási pontot eredményez, esetleg a két fűtőműben történne a konkrét csatlakozás. Ehhez az Akadémia körútról indulva a Megyei Kórházat érintve, a Tatár soron keresztül az Ének-Zenei Iskola mellett jutnánk el „hátulról” a Szultán utcára. Ez a megoldás 4-5 kilométeres hossza miatt, az intézményi rácsatlakozási potenciál mellett, és a látszat ellenére a nem kevésbé közművekkel tarkított vonalvezetési lehetőség miatt, került le a napirendről.

 

Arany középút:

Megfontolandó lehetőség a kevésbé forgalmas, azonban potenciális fogyasztási helyekkel bővebben ellátott terület igénybevétele. A területen mintegy 2-3 MW intézményi hőteljesítmény igényt vehetünk számításba, illetve a konvektoros társasházak is jelenthetnek később fogyasztóként. Ezek közül természetesen mindegyikhez nem tudunk közel kerülni, de meg lehet keresni a legnagyobb valószínűséggel rácsatlakoztathatók körét és arra kellett haladnunk. A korábbi vizsgálódások és szakemberek javaslatai szintén a Balaton utcát célozták meg és a további nyomvonal vezetési koncepció is hasonló volt (Bibó I. u. - Hosszú u.- Kiskert tér – Tóth L. sétány – Burga u.). Azzal, hogy lehetőleg kerülni kell a nagy és forgalmas, közművekben „dúskáló” útszakaszokat.

 

 

A legrövidebb út óriási bonyodalmakat okozott volna a városnak és lakosságának. Főutakat kellett volna lezárni két-három hónapos időszakokra. Erre a szakaszra az engedélyek megszerzésének nem lett volna esélye, mert a hatóságok nem engednek forgalmas, közművekkel bőven ellátott területeket hosszú időre lezárni.

 

A leghosszabb útról kár beszélni, mert az kétszer olyan hosszú lett volna, mint a jelenlegi elfogadott terv és természetesen kétszer olyan hosszú kivitelezési idővel is kellett volna számolni. Nem beszélve a dupla költségről.

 

Az arany középút előnyei: a légvonalhoz legközelebbi nyomvonal, kis forgalmú közterületek és utak, családi házas övezetek, kis létszámú lakóközösségek. Ugyanakkor potenciális TERMOSTAR Kft. partnerek jelenléte a közelben.

 

Azt, hogy a kisebb utcák közül melyikben célszerű és lehetséges haladnunk, több tényező és szakmai szempont is befolyásolja. Például a közművek, a közlekedés, a forgalom. Nem pedig az, hogy kinek a személyes szabadságát szeretnénk korlátozni az építkezés alatt. Természetesen nem vitatjuk, hogy azokat, akiket közvetlenül érint az építkezés, valóban érhetik apróbb kellemetlenségek. Ugyanakkor a kivitelezővel a TERMOSTAR Kft. igyekszik mindent megtenni azért, hogy ezeket elkerülje, illetve minimálisra csökkentse. Amikor pedig felmerül egy-egy probléma, mielőbb igyekszünk azt orvosolni.

 

 

Látható, hogy az évek során felmerült alternatívák többszöri körbejárása és vizsgálata szerint is vannak, akiket jobban érinthet az építkezés. Ugyanakkor az a véleményem, hogy többségünknek a legoptimálisabb megoldást igyekeztünk megkeresni a kivitelezés tervezésekor.

 

További szakmai érvek/háttér

Megvizsgálva a költségeket is, a „csendes” kis utcában történő, illetve a főforgalmi úton történő vezetés egy lehetséges esetét, csak durva becslésekkel láthatjuk a nagyságrendi különbségeket.

A főutakat kerülő nyomvonal kialakítás teljes útzárai kisebb lakóházi utcákat érint, nagyobb utakat csak keresztez. Amelyek ideiglenes forgalma félútpályás eltereléssel és közúti provizorok építésével a vezeték építés ideje alatt is garantálható (Irinyi utca és az 5 főút a Széchenyi krt.).

 

A vezetéképítés költsége így 200 ezer forint nyomvonal méterenként. A Széchenyi krt. (5. sz. főút) keresztezés engedélyeztetése is több egyeztetés és azok révén több feltétel, illetve előírások betartása mellett volt elvégezhető.

 

Az 5-ös számú főúton hosszában történő vezetéképítéséhez a főút oly mértékű lezárására lenne szükség, amelyhez a főút kezelő a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hozzájárulásának beszerzése szinte lehetetlen. A főúton történő vezeték építés költsége az úthelyreállítás miatt nyomvonal méterenként 300 ezer forint fölé emelkedhet. Mivel a vezetéket ebben az esetben főúton 1500 méter hosszan kellene lefektetni, csak ennek a költsége 450 millió forint lenne. Azaz már csak a főúton való vezetés – ami a teljes hossza egy része - akkora összegű, mint a jelenlegi egész nyomvonal teljes beruházási költsége. Ezt tetézné még az út nem közlekedési célú igénybevételének díja is, amely az 1.5 kilométeres szakaszon a több 10 millió forint nagyságot is elérheti.

 

 

Tovább számolva a költségeket: az Irinyi úton való vezetéképítésnél szükséges hőtágulás felvételére épülő lírák miatt néhol teljes útzárak is szükségesek. A vezetéképítés miatt egy forgalmas utat kellene lezárni, amelyen buszjárat is közlekedik. A buszok terelésének költsége sem elhanyagolható, hiszen a környező kis utcákba a buszjáratok nem terelhetők be. A vezetéképítéshez minimálisan félútpályás helyreállítás, néhol (lírák kialakításánál) teljes szélességű útpálya felújítás szükséges. Ezért, ezen szakaszon a vezeték építés az útpálya helyreállítás miatt minimálisan 270 ezer forintba, azaz a 400-500 méternyi vezetéképítésnél 110-120 millió forintba kerülne.

 

Az Irinyi utcai nyomvonal legfőbb kizáró oka az, hogy a távhővezetéket a körút keresztezése után a Kiskert térhez kellene bevezetni a Kőhíd vagy a Nyíl utcán. A Nyíl és a Kőhíd utca oly szinten „sűrűn közműves” csatornával, víz és gázvezetékekkel, valamint egyéb kábelekkel, hogy a tervezett vezetékek építéséhez nincs megfelelő szabad hely. Ez esetben csatorna vezeték és vízvezeték kiváltása szükséges, természetesen a meglévő közművek esetleges hozzájárulása után. Ezen vezetékek kiváltása a 300 méter hosszú utcán szintén 300 ezer forint lenne nyomvonal méterenként, azaz összesen 90 millió forint. Mindezek felett a vezeték kiváltás meghiúsulhat azért, mert a szűk utcákban nincs elegendő hely kiváltani a meglévő útban lévő közműveket.

 

Utoljára frissítve: 2013-05-19 08:57:33

További híreink
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben
Egy ajándék, ami többet mond ezer szónál!
Ha kaptunk már valaha ékszert ajándékba, akkor valószínűleg a mai napig pontosan emlékszünk rá, hogy kitől, mikor és milyen alkalomra kaptuk. Egy szép gyűrű vagy nyaklánc...
2024-03-25 16:46:20, Hírek, Fókuszban Bővebben
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a...
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Ha kaptunk már valaha ékszert ajándékba, akkor valószínűleg a mai napig pontosan emlékszünk rá, hogy kitől, mi...
Bővebben >>