. Ma Konrád, Tivadar napja van.
Bugaci légikatasztrófa: az összes vádlottat felmentették
2014-09-13 07:37:57
Bugaci légikatasztrófa: az összes vádlottat felmentették

Bugaci légikatasztrófa: az összes vádlottat felmentették

Felmentő ítéletet hozott pénteken dr. Szeleczky Zoltán a Kecskeméti Járásbíróságon a 2007. augusztus 2-án Bugacpusztaházán történt tragikus repülőszerencsétlenség ügyében, amelyben ketten szörnyethaltak. Így továbbra sincs felelőse a tragédiának.







Szinte pontosan 7 éve történt a szörnyű légi baleset Bugacpusztaházán: 2007. augusztus 2-án este zuhant a földre a Ballószögben gyártott Corvus Corone MK II-t típusú repülő, amelyben életét vesztette a tázlári Őri Ferenc (†47) pilóta, és holland állampolgár utasa. Az ügyben hosszadalmas nyomozást követően 2012. nyarán emeltek vádat. Az akkor kecskeméti, jelenleg pedig Kínában élő V. Andrást, valamint S. Sándort és P. Jánost, a ballószögi repülőgépgyárban a gyártást irányító mérnököket, illetve minőségellenőrt vádolta az ügyészség. Foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt állították bíróság elé a három férfit.  

 

A Kiskunfélegyházi Rendőrkapitányság által folytatott hosszadalmas nyomozás végén egyébként így zárták le a rendőrök az ügyet: „A rendelkezésre álló adatok alapján az egyértelműen nem volt megállapítható, hogy a repülőgép a pilóta, avagy a nem megfelelően megépített repülőgép hibája miatt zuhant le.”

 

A TRAGÉDIA ÉJSZAKÁJÁN ÉS MÁSNAP REGGEL KÉSZÜLT FOTÓINK ITT >

 

Ami biztos: Őri Ferenc magyar és Tatar George holland állampolgárok életüket vesztették. Szecskává forgácsolódott repülőgép alkatrészeket, és emberi maradványokat szedtek össze aprólékos gondossággal, több száz négyzetméternyi területről a bugacpusztaházi akácerdőben aznap éjjel a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakemberei. Az is biztosnak tűnik, hogy a repülő oktatói jogosítvánnyal is rendelkező tázlári pilóta vezette az utolsó, tragikus útján a repülőt. (Lehetőség lett volna ugyanis a gépen arra, hogy az utas irányítson). Őri Ferenc összeroncsolt holttestét a törmelékek között fedezték fel a kutatók. A gép holland utasa viszont a zuhanás következtében kiesett a gépből. A roncstól mintegy 5-10 méternyire, több darabra szakadva találta meg az elsőként a helyszínre érkező kutatócsoport.


Az iszonyatosan összetört repülőt Ballószögben gyártották. A papírok szerint a repülő tulajdonosa egy lízingcég volt, üzembentartója pedig a Ballószögi Corvus Aircraft Kft. Egy 2007. június 7-én kelt üzembetartási szerződésben viszont már az állt, hogy gép tulajdonosa Őri Ferenc tázlári cége.

 

A baleset után egy évet kellett várni arra, hogy elkészüljön a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) független szakmai vizsgálatának zárójelentés tervezete. Ebben még úgy fogalmaztak, hogy nem pilótahiba, hanem a repülőgép műszaki alkalmatlansága miatt történhetett a baleset. A KBSZ úgy vélte, hogy a gép a lezuhanását megelőzően gyakorlatilag széthullott a levegőben.

 

A vádiratban is az szerepelt, hogy a repülőgép tervezése, gyártása során olyan szakmai szabályszegések történtek, amelyek önmagukban hordozták a repülőgép hirtelen, nem várt meghibásodásának, illetve szétesésének reális esélyét. A balesetet szenvedett repülő gyártásában, tervezésében pedig a vádhatóság szerint V. András, a Corvus Aircraft Kft. vezetője, S. Sándor tervező főmérnök, valamint P. János vettek részt. Ezért emeltek ellenük vádat.

 

Dr. Szeleczky Zoltán bíró azonban homlokegyenest másként látta. Indoklása szerint a repülőgépet megfelelő engedélyek birtokában, az engedélyezett technológiát szigorúan betartva készítették. Azaz a bíró szerint a típus biztonságosan repülhetett. Véleménye szerint azonban repüléstechnikai hibát sem lehetett megállapítani, ugyanakkor hozzátette: a Corvus közel függőleges állapotban zuhant le.

 

Dr. Szeleczky Zoltán az indoklásában szóvá tette, hogy a helyszínelés – szerinte – nagyon gyors volt, melyen nem tették lehetővé a gyártó jelenlétét. (A szerkesztő megjegyzése: a helyszínen éjféltől reggel 7-ig dolgoztak a légyügyi hatóság és a rendőrség szakemberei. Ezt követően egy hangárba szállították a roncsokat, ahol még napokig vizsgálták ezeket). A bírói indoklásban az is elhangzott, hogy a balesetet szenvedett gép többszöri berepülésen vett részt, melyeken nem merült fel, hogy alkalmatlan lenne a repülésre. Dr. Szeleczky Zoltán úgy látja, hogy ugyanakkor a pilóta több átalakítást is végzett a repülőjén, mely – szintén a bíró szerint - a végzetes útján túlterhelt volt.

 

-Mindezek alapján szabályszegés a vádlottak terhére nem állapítható meg – összegezte Dr. Szeleczky Zoltán, aki végezetül köszönetét tolmácsolta az ítélethirdetésről távol maradt elsőrendű vádlottnak. Mondván, hogy V. András ugyan már Kínában él, ennek ellenére minden tárgyalási napon megjelent.

 

Az ügyész az ítélet ellen, a bűnösség megállapítása miatt azonnal fellebbezett. A védők és a vádlottak viszont három nap gondolkodási időt kértek. A büntetőpert másodfokon a Kecskeméti Törvényszék tárgyalja majd.


Utoljára frissítve: 2014-09-13 07:41:18

További híreink
Bodrogi Gyula 90 éves lett
Bodrogi Gyula, a Nemzet Színésze, Kossuth-díjas, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, színházi szerepek, tévéfilmek és sorozatok százainak megformálója, 90. születé...
2024-04-13 08:33:54, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben
Voltak turistaházaink a Budai-hegyekben is
Néhány hónapja egy nyitott esőház készült el a Nagyszénás-hegy csúcsa alatt, pontosan ott, ahol egykor a Munkás Testedző Egyesület turista-menedékháza állt. Mára azonban ...
2024-04-09 19:50:17, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben
Kútmélyre zuhant a „Petőfi-film” nézettsége
A Petőfi Sándorról és a márciusi ifjakról szóló történelmi kalandfilmet a nyitóhétvégéjén több mint 75 ezren nézték meg a magyar mozikban, ezzel a Covid utáni időszak leg...
2024-03-28 21:01:23, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Sokan gondolkodnak el azon 35-40 évesen, vajon jól választottak-e szakmát. Az életközépi válság olykor arra sa...
Bővebben >>