. Ma Csilla napja van.
Bugaci légikatasztrófa: 5 év után elkészült a vádirat
2012-07-06 17:40:52
Bugaci légikatasztrófa: 5 év után elkészült a vádirat

Bugaci légikatasztrófa: 5 év után elkészült a vádirat

Lassan 5 éve nincs felelőse annak a szörnyű légi balesetnek, ami Bugacpusztaházán történt 2007. augusztus 2-án este. Földre zuhant egy Corvus Corone MK II-t típusú repülő, amelyben életét vesztette a tázlári Őri Ferenc (†47) pilóta, és holland állampolgár utasa. Fordulat a napokban történt, miután az ügyészség most vádat nyújtott be V. András, S. Sándor és P. János, a ballószögi repülőgépgyárban a gyártást irányító mérnökök, illetve minőségellenőr ellen. Foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetéssel vádolják a három férfit.   

 


A Kiskunfélegyházi Rendőrkapitányság folytatta 5 évig az ügyben a nyomozást, ám ennek ellenére ma sem lehet tudni, hogy miért zuhant le 2007. augusztus 2-án, 20 óra 15 perckor a Corvus Corone MK II-es típusú ultrakönnyű sportrepülőgép. Öt év után ugyanis így zárták le Kiskunfélegyházán a nyomozást: „A rendelkezésre álló adatok alapján az egyértelműen nem volt megállapítható, hogy a repülőgép a pilóta, avagy a nem megfelelően megépített repülőgép hibája miatt zuhant le.”

 

 

Ami biztos: Őri Ferenc magyar és Tatar George holland állampolgárok életüket vesztették. Szecskává forgácsolódott repülőgép alkatrészeket, és emberi maradványokat szedtek össze aprólékos gondossággal, több száz négyzetméternyi területről a bugacpusztaházi akácerdőben aznap éjjel a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakemberei. Az is biztosnak tűnik, hogy a repülő oktatói jogosítvánnyal is rendelkező tázlári pilóta vezette az utolsó, tragikus útján a repülőt. (Lehetőség lett volna ugyanis a gépben arra, hogy az utas irányítson). Őri Ferenc összeroncsolt holttestét a törmelékek között fedezték fel a kutatók. A gép holland utasa viszont a zuhanás következtében kiesett a gépből. A roncstól mintegy 5-10 méternyire, több darabra szakadva találta meg az elsőként a helyszínre érkező kutatócsoport.

 

Az iszonyatosan összetört repülőt Ballószögben gyártották. A papírok szerint a repülő tulajdonosa egy lízingcég volt, üzembentartója pedig a Ballószögi Corvus Aircraft Kft. Egy 2007. június 7-én kelt üzembetartási szerződésben viszont már az állt, hogy gép tulajdonos Őri Ferenc tázlári cége. A vádhatóság szerint már itt hibát követett el a gyár, ugyanis néhány nappal korábban, június 27-én a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság előírta, hogy a jóváhagyott kísérleti program befejezése után ez a gép csak a Corvus Aircraft Kft. tulajdonában maradhat a bázisrepülőtéren, és további kísérleti programban kell részt vennie.

 

 

A baleset után egy évet kellett várni arra, hogy elkészüljön a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) független szakmai vizsgálatának zárójelentés tervezete. Ebben még úgy fogalmaztak, hogy nem pilótahiba, hanem a repülőgép műszaki alkalmatlansága miatt történhetett a baleset. A KBSZ úgy vélte, hogy a gép a lezuhanását megelőzően gyakorlatilag széthullott a levegőben.

 

Végül azonban a mai napig nem kaptunk választ a kérdésre: pilóta hiba történt, vagy műszaki ok vezetett a tragédiához. Ugyanakkor a most elkészült vádirat szerint a vizsgálat azt megállapította, hogy a repülőgép tervezése, gyártása során olyan szakmai szabályszegések történtek, amelyek önmagukban hordozták a repülőgép hirtelen, nem várt meghibásodásának, illetve szétesésének reális esélyét. A balesetet szenvedett repülő gyártásában, tervezésében pedig a vádhatóság szerint V. András, a Corvus Aircraft Kft. vezetője, S. Sándor tervező főmérnök, valamint P. János vettek részt. Ezért emeltek most ellenük vádat.

 

 

- Megerősíthetem, hogy V. András, S. Sándor és P. János ellen foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt emeltünk vádat. Az eljárást a Kecskeméti Városi Bíróság fogja majd lefolytatni az ügyben – tájékoztatta a Kecskeméti Hírhatárt Gyugyi Csilla, a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség szóvivője.

 

Annak, hogy bűnösnek találják-e majd őket vagy sem, a későbbiekben egy esetleges polgári peres, kártérítési eljárás miatt lehet majd jelentősége. Noha időközben felszámolási eljárás indult a repülőgépgyártó cég ellen. Tavaly áprilisban pedig egy ideig őrizetbe vették a cég két vezetőjét üzletszerűen elkövetett csalás, adócsalás gyanújával. Az akkor kiadott közlemény szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyomozói úgy vélték, hogy a társaság fejlesztési pályázatokon indult, majd egymilliárd forintot meghaladó költségeit fiktív számlákkal igazolta. Így az EU-nak 132 millió forint, a magyar költségvetésnek pedig 38 millió forint kárt okoztak. Az adócsalás ügyében jelenleg is tart még a nyomozás.

Kép és szöveg: N.N.M.

 

A TRAGÉDIA ÉJSZAKÁJÁN ÉS MÁSNAP REGGEL KÉSZÜLT FOTÓINK ITT >

Utoljára frissítve: 2012-07-06 17:56:51

További híreink
Tucatnyi afgán a tehervonaton
Tizenkét afgán állampolgárt találtak ma (szeptember 8-án) a Kelebiai Határrendészeti Kirendeltség járőrei a Thessaloniki-Lambach között közlekedő tehervonaton.
2018-03-23 12:28:19, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben
Várhatóan csak 2018 elején érkeznek a Seuso-kincsek Kecskemétre
Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első á...
2017-10-07 03:30:44, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben
Tagadja, hogy előre kitervelte a prostituált megölését
A tavaly meggyilkolt kecskeméti prostituált férje állítása szerint nem tudta, hogy az asszony 2012. júliusától 2016. június 14-ig, azaz 4 éven keresztül egy bérelt lakásb...
2017-09-12 19:46:26, Hírek, RENDŐRSÉGI HÍREK Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Óbuda –Békásmegyer képviselő testületének fideszes többsége és polgármestere leszavazta a Másképp ÓBUDA - Elle...
Bővebben >>